Rozbudowa dostępu obywateli i przedsiębiorców do cyfrowych usług publicznych wraz z ich automatyzacją w Gminie Turek
Gmina Turek realizuje projekt pn. „Rozbudowa dostępu obywateli i przedsiębiorców do cyfrowych usług publicznych wraz z ich automatyzacją w Gminie Turek", który uzyskał dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027, Priorytet 1 Fundusze europejskie dla wielkopolskiej gospodarki, Działanie 1.4 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych w ramach ZIT.
Umowa o dofinansowanie projektu o numerze nr FEWP.01.04-IZ.00-0023/24-00 została podpisana 17 grudnia 2024 r.
Całkowita wartość projektu wynosi 506 032,22 PLN, w tym kwota dofinansowania UE w wysokości 354 222,55 PLN. Wkład własny Gminy Turek to kwota w wysokości 151 809,67 PLN.
Przedmiotem projektu jest realizacja zadań obejmujących stworzenie systemu zapewniającego mieszkańcom gminy Turek możliwość korzystania z usług publicznych z wykorzystaniem profilu zaufanego i innych form zabezpieczeń. Na zakres rzeczowy projektu składa się wdrożenie systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją z modułem do koordynowania Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz rozbudowa platformy eUrząd (w tym zakup licencji, prace wdrożeniowe, modernizacja sieci Urzędu Gminy, zakup sprzętu) oraz szkolenia użytkowników systemów. W wyniku realizacji projektu zostanie wdrożonych 10 nowych e-usług charakteryzujących się 4 poziomem dojrzałości:
- Wniosek o wydanie wypisu/wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o zaleganiu/niezaleganiu w podatkach,
- Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów,
- Wniosek o udostępnienie informacji publicznej ,
- Wniosek o zmianę adresu do korespondencji w ewidencji podatkowej,
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu,
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, drogi gminnej w celu prowadzenia robót w pasie drogowym,
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego i ustalenia opłaty za umieszczenie infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o (nie) figurowaniu w rejestrze jako podatnik podatku rolnego / o wielkości użytków rolnych,
- Wniosek o przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy.
Celem projektu jest zwiększenie zakresu stosowania TIK w sferze publicznej poprzez rozwój elektronicznych usług publicznych na rzecz obywateli, przedsiębiorców i innych podmiotów oraz zwiększenie poziomu dostępności i wykorzystania publicznych usług cyfrowych w regionie. Realizacja projektu ma zapewnić mieszkańcom i przedsiębiorcom możliwość korzystania z usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną z wykorzystaniem profilu zaufanego, dzięki budowie lokalnego środowiska e-administracji, wprowadzeniu zdefiniowanych procedur obsługi i standardów informatycznych oraz rozbudowie infrastruktury teleinformatycznej. Założeniem projektu jest również ograniczenie odwiedzin obywateli w placówkach administracji publicznej, przeniesienie tych kontaktów do Internetu oraz prosty dostęp do informacji publicznych. Przedsięwzięcie ma także zmniejszyć technologiczne, ekonomiczne i mentalne bariery wykorzystywania e-usług w społeczeństwie.
Realizacja projektu podniesie poziom publicznego dostępu do danych jednostki samorządu terytorialnego, usprawni procesy administracyjne, poprawi jakość szeroko rozumianej informacji, upowszechni dostęp do informacji publicznej, wprowadzi innowacyjne rozwiązania, zapewni nowe jakościowo i ilościowo usługi publiczne, w tym umożliwiające dwustronną interakcję i pełne załatwienie sprawy.